Øyvind Ranum er daglig leder og én av to eiere i Lade Regnskap. Byrået har eksistert siden 2001, og de er i dag seks ansatte. På kundelisten har de alt fra enkeltmannsforetak, via små bedrifter, til store selskaper.
I mange år brukte de kun Visma Global, men etter hvert begynte det å dukke opp en ny type utfordring for dem.
- Det vi merket var at kunder i yngre aldersgrupper krevde flere muligheter, og da spesielt på nett. De savnet å ha en mer aktiv dialog og kunne kommunisere mer med kundene sine. Samtidig ønsket de å kunne utføre enkle operasjoner selv uten å måtte være i kontakt med regnskapskontoret, forteller Øyvind.
Brukervennlig regnskapssystem
De begynte å kikke på flere systemer. Kravet var at det skulle være enkelt i bruk, og det skulle selvsagt være tilgjengelig på nett.
- Vi kikket på flere, og i 2015 valgte vi Uni Micro som system nummer to. Det har gjort at vi har kunnet frigjøre tid internt fordi kundene våre har blitt mer selvdrevne.
- Det er ikke noe problem for dere som regnskapsbyrå å bruke flere løsninger?
- Nei, det fungerer veldig bra. Vi må kunne to systemer og det krever litt, men det gir oss flere muligheter enn utfordringer.
Lade Regnskap kan nå tilby kundene sine et produkt som er bedre og mer fleksibelt, samtidig som det forenkler regnskapsjobben - kundene trenger ikke å ha sitt eget økonomisystem siden alt er i skyen. Dette gjør at Lade Regnskap stadig kan føye flere navn til kundelisten, hvilket gjør at de har fått flere ben å stå på:
- Vi selger egentlig de samme regnskapstjenestene som før, men som tjenesteleverandør oppfyller vi kundens behov bedre. Vi får et mer optimalt system uten å bruke flere ressurser.
Et regnskapssystem som er enkelt for alle
Samspillet mellom regnskapsbyrået og kunden er veldig enkelt: Byrået administrerer hvilke skytjenester kunden skal få tilgang til, og de logger seg på fra hvilken som helst enhet. Da får de mulighet til både å utføre deler av regnskapsjobben og finne informasjon.
- Systemet er veldig brukervennlig, og kundene velger selv hva de ønsker å gjøre. Det kan være kun fakturering, om de i tillegg vil godkjenne, sende og hente ut rapporter, eller ha tilgang til hele systemet. Det er fleksibiliteten som er fordelen, sier Øyvind før han legger til:
- Når kundene våre fakturerer selv blir det automatisk synkronisert hos oss, og alt blir oppdatert med en gang.
- Hvor mye betaler kundene deres for å få alt dette?
- Prisen varierer ut fra hvor mange tjenester de har, og de betaler lisens. Dette er ikke en kostbar løsning: Når de gjør litt selv reduseres vår tidsbruk, og på den måten reduserer de kostnadene sine.
Både byrå og kunder er fornøyde
Lade Regnskap har i dag over 50 kunder som benytter seg av online-løsningen til Uni Micro, men hva synes de om den?
- Kundene våre sier det er veldig enkelt, og de er veldig fornøyde med det. Løsningen gjør oss svært fleksible overfor kundene, og for de som har en del utgående fakturaer og vil gjøre litt selv er dette et veldig godt tilbud. Litt opplæring kreves, men det er enkelt å sette opp og komme i gang med, samtidig som det ikke er kostbart.
Og da er jo spørsmålet om Lade Regnskap også trives med Uni Micro?
- Vi setter veldig pris på denne løsningen, og det gjør kundene våre også - ikke minst når de ser at regnskapet deres blir mye billigere, smiler Øyvind.